Jak utrwalić literki ?:)
Od paru dni poszukuje ciekawych zabaw, aby utrwalić
litery. Na pomoc oczywiście wezwałam niezawodne Google, skarbnica pomysłów. Od poniedziałku
utrwalamy, bo nie wszyscy jeszcze załapali jak wygląda A, a jak O 😀
1. Podaj litery do napisania słowa- dzieci siedzą w półkolu ze swoimi wizytówkami. Nauczycielka mówi, że chce zapisać na tablicy na przykład wyraz „waga”. Pyta dzieci, które z nich ma w swoim imieniu litery potrzebne do zapisania tego wyrazu. Zgłaszane przez dzieci litery zapisuje w kolejności ich wymawiania pozostawiając miejsce na te jeszcze niepodane.
2. Szukaj obrazka – na dywanie rozłożone są obrazki, nauczycielka wybiera z alfabetu literę, zadaniem dzieci jest znaleźć jak najwięcej obrazków rozpoczynających się tą literą. Kto nazbiera najwięcej obrazków wybiera następną literę? Litera raz wybrana nie bierze już udziału w zabawie.
3. Zabawa z kostką – dzieci rzucają kostką na ściankach, której znajdują się litery zadaniem dzieci jest wymyślenie wyrazów, których nazwa rozpoczyna się literą, która ”wyszła” po rzucie kostką.
4. Gra w sylaby - dzieci otrzymują po dwie sylaby następnie sprawdzają czy można zbudować z nich wyraz, jeżeli nie nauczycielka dobiera z pojemnika sylabę a dzieci sprawdzają czy zbudują wyraz z tą sylabą itd.
5. Gdzie jest litera - nauczycielka zawiesza na tablicy kilka wyrazów, w których brakuje liter zadaniem dzieci jest odgadnięcie brakujących liter i uzupełnienie tych wyrazów o te litery.
6. „Obrazek – podpis” - grupę dzielimy na trzy zespoły każdy zespół otrzymuje ilustrację i podpisy do ilustracji ta drużyna, która pierwsza wykona zadanie wygrywa.
7. "Pociąg"- nauczyciel
wykonuje stacje, na których w widocznym miejscu umieszcza jedną literkę z
alfabetu. Dzieci jada pociągiem (muzyka w tle). Gdy pociąg się zatrzymuje na
stacji np. A, wysiada to dziecko, którego imię rozpoczyna się na
wyeksponowaną literkę. Najlepiej wykorzystać w tej zabawie muzykę
charakterystyczna dla jazdy pociągu.
8. "Koperty"- do
dużej koperty z naklejonym imieniem dziecka, wkładamy litery, z których składa
się jego imię. Początkowo dzieci układają imię według wzoru, później bez.
Następnie układają imiona kolegów, pani, mamy, taty itd.
9. "Staw"- łowienie
karteczek z napisami w kształcie ryb za pomocą wędki. Złowiony napis – rybkę
dziecko musi odczytać, jeżeli odczyta prawidłowo jest to jego punkt, jeśli nie,
rybka wraca do stawu.
10. "Zabawki"- dzieci
losują napisy (lalka, miś, auto, piłka itp.), odczytują i odszukują odpowiednią
zabawkę w sali. Poprawnie odszukana zabawka staje się punktem dla dziecka.
Zamiast wyszukiwania mogą ją narysować.
11. "Kolorowe
litery”- aby wykorzystać kolorowe wstążki z krepy z poprzedniej zabawy
dzieci na znak nauczycielki układają z kolorowych wstążek literki lub wyrazy.
Po ułożeniu jednej literki i zaakceptowaniu przez panią dzieci.
12. Piłeczkowe samogłoski- każdą z samogłosek przyklejamy również na tacki.
Zadaniem jest odnalezienie wskazanych przez nauczyciela samogłosek na
piłeczkach i ułożenie ich na odpowiednie tacki. Każdą samogłoskę głośno
czytamy. To bardzo prosty sposób na utrwalenie pierwszych samogłosek.
13. „Para” - zabawa
polega na tym, aby znaleźć dwie takie same literki oczywiście mówiąc ich nazwę.
Źródło: niezawodne Google :)
Komentarze
Prześlij komentarz