Przejdź do głównej zawartości

Jak utrwalić litery?



Jak utrwalić literki ?:)



Od paru dni poszukuje ciekawych zabaw, aby utrwalić litery. Na pomoc oczywiście wezwałam niezawodne Google, skarbnica pomysłów. Od poniedziałku utrwalamy, bo nie wszyscy jeszcze załapali jak wygląda A,  a jak O 😀

1. Podaj litery do napisania słowa- dzieci siedzą w półkolu ze swoimi wizytówkami. Nauczycielka mówi, że chce zapisać na tablicy na przykład wyraz „waga”. Pyta dzieci, które z nich ma w swoim imieniu litery potrzebne do zapisania tego wyrazu. Zgłaszane przez dzieci litery zapisuje w kolejności ich wymawiania pozostawiając miejsce na te jeszcze niepodane.

2.  Szukaj obrazka –
na dywanie rozłożone są obrazki, nauczycielka wybiera           z alfabetu literę, zadaniem dzieci jest znaleźć jak najwięcej obrazków rozpoczynających się tą literą. Kto nazbiera najwięcej obrazków wybiera następną literę? Litera raz wybrana nie bierze już udziału w zabawie.

3.  Zabawa z kostką – dzieci rzucają kostką na ściankach, której znajdują się litery zadaniem dzieci jest wymyślenie wyrazów, których nazwa rozpoczyna się literą, która ”wyszła” po rzucie kostką.

4. Gra w sylaby - dzieci otrzymują po dwie sylaby następnie sprawdzają czy można zbudować z nich wyraz, jeżeli nie nauczycielka dobiera z pojemnika sylabę a dzieci sprawdzają czy zbudują wyraz z tą sylabą itd.

5.  Gdzie jest litera - nauczycielka zawiesza na tablicy kilka wyrazów, w których brakuje liter zadaniem dzieci jest odgadnięcie brakujących liter i uzupełnienie tych wyrazów o te litery.

6. „Obrazek – podpis” - grupę dzielimy na trzy zespoły każdy zespół otrzymuje ilustrację i podpisy do ilustracji ta drużyna, która pierwsza wykona zadanie wygrywa.
7. "Pociąg"- nauczyciel wykonuje stacje, na których w widocznym miejscu umieszcza jedną literkę z alfabetu. Dzieci jada pociągiem (muzyka w tle). Gdy pociąg się zatrzymuje na stacji np. A, wysiada to dziecko, którego imię rozpoczyna się na wyeksponowaną literkę. Najlepiej wykorzystać w tej zabawie muzykę charakterystyczna dla jazdy pociągu.
8.  "Koperty"- do dużej koperty z naklejonym imieniem dziecka, wkładamy litery,        z których składa się jego imię. Początkowo dzieci układają imię według wzoru, później bez. Następnie układają imiona kolegów, pani, mamy, taty itd.

9.  "Staw"- łowienie karteczek z napisami w kształcie ryb za pomocą wędki. Złowiony napis – rybkę dziecko musi odczytać, jeżeli odczyta prawidłowo jest to jego punkt, jeśli nie, rybka wraca do stawu.  

10. "Zabawki"- dzieci losują napisy (lalka, miś, auto, piłka itp.), odczytują i odszukują odpowiednią zabawkę w sali. Poprawnie odszukana zabawka staje się punktem dla dziecka. Zamiast wyszukiwania mogą ją narysować.

11. "Kolorowe litery”- aby wykorzystać kolorowe wstążki z krepy z poprzedniej zabawy dzieci na znak nauczycielki układają z kolorowych wstążek literki lub wyrazy. Po ułożeniu jednej literki i zaakceptowaniu przez panią dzieci.

12. Piłeczkowe samogłoski- każdą z samogłosek przyklejamy również na tacki. Zadaniem jest odnalezienie wskazanych przez nauczyciela samogłosek na piłeczkach    i ułożenie ich na odpowiednie tacki. Każdą samogłoskę głośno czytamy. To bardzo prosty sposób na utrwalenie pierwszych samogłosek.

13. „Para” - zabawa polega na tym, aby znaleźć dwie takie same literki oczywiście mówiąc ich nazwę.

Źródło: niezawodne Google :)

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

  DZIEŃ PRAW DZIECKA   Przebieg: 1. Powitanie w kole – przysyłanie iskierki przyjaźni i uśmiechu. 2.  Zabawa z szablonami – „Pokaż mi co czujesz” - omówienie prawa do wyrażania swoich emocji (szablony wyrazów twarzy). 3.  Zabawa: "Pokaż proszę". POKAŻ PROSZĘ pokaż proszę gdzie masz oczy, gdzie masz uszy, a gdzie nos, pokaż rękę, pokaż nogę, gdzie na głowie rośnie włos? podnieś rękę tupnij nogą kiwnij głową "tak" lub "nie" klaśnij w ręce skocz do góry i uśmiechnij się! 4.  Zabawa integracyjna: Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój. Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki: Stoimy ramię przy ramieniu Możemy być wielcy w oka mgnieniu Możemy być całkiem mali Lecz nigdy nie będziemy sami ! Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki. 5. Zabawa przy muzyce smutnej i wesołej (dzieci mimiką i ruchem ukazują emocje). 6. Słuchanie krótkich rymowanek i dopasowywanie ich do odpowiedniego prawa

Dzień Misia

DZIEŃ MISIA – 25.11.2019r. 1.Powitanie uczestników spotkania – dzieci i ich ukochanych misiów. Nauczycielka wyjaśnia, że 25 listopada jest obchodzony światowy Dzień Pluszowego Misia – wszystkie misie i te małe i te duże mają swoje święto. 2.Dzieci krótko przedstawiają swoich przyjaciół – ulubione maskotki. Nauczycielka trzyma w rękach misia i wita się z wszystkimi wierszykiem Jana Brzechwy: Proszę Państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś. Chętnie Państwu łapę poda. Nie chce podać? A to szkoda! 3. Zabawa „Spacer misiów” Nauczyciel rozkłada na podłodze koła hula-hoop. Zaprasza dzieci–misie do domków (obręczy). Następnie mówi, że misie są głodne i idą na spacer szukać miodu. Gra wolno na talerzach. Dzieci chodzą na czworakach, opierają dłonie i stopy na podłodze, patrzą przed siebie. Na przerwę w muzyce misie wracają do swoich domków i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilka razy. 4. Misiowa muzyka relaksacyjna Dzieci–misie zasypiają. (Mogą mruczeć przez sen). N

Koło fortuny

Jak wykorzysta ć ko ł o fortuny w edukacji? Ostatnio szko ł a, w której pracuje naby ł a ko ł o fortuny.  Jak je wykorzysta ć ?  Poni ż ej par ę przyk ł ad ó w: .     Ko ł o to te ż genialne ­narz ę dzie, kiedy chcemy nagrodzi ć na­szego ucznia lub ca łą klas ę  za dobr ą prac ę i uwag ę na zaj ę ciach. Wybieraj ą c nagrody, np. ulubiona gra na podsumowanie zaj ęć , kr ó tki filmik z YouTube, ś piewanie ulubionej piosenki, sprawimy naszej klasie du ż o przyjemno ś ci, a kiedy do tego wykorzystamy w ł a ś nie ich sugestie, motywacja do pracy na kolejnych zaj ę ciach b ę dzie o wiele mocniejsza.  .     Wybieranie dzia ł a ń – odpytywanie .     Na lekcji wf .     Ć wiczenia ortograficzne – jaka literę wpisać, .     Utrwalanie liter .     Utrwalanie cyfr .     Wybieranie grup  Wybór osoby: Bywa,   ż e ci ęż ko jest wybra ć  nam osob ę , kt ó ra przyjdzie do odpowiedzi lub przeczyta zadanie z podr ę cznika.  Czy było to dla Was pomocne?