DZIEŃ PRAW DZIECKA
Przebieg:
1. Powitanie w kole – przysyłanie iskierki przyjaźni i uśmiechu.
2. Zabawa z szablonami – „Pokaż mi co
czujesz” - omówienie prawa do wyrażania swoich emocji (szablony wyrazów twarzy).
3. Zabawa: "Pokaż proszę".
POKAŻ PROSZĘ
pokaż proszę gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową "tak" lub "nie"
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!
4. Zabawa integracyjna: Ramię
przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój.
Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki:
Stoimy ramię przy ramieniu
Możemy być wielcy w oka mgnieniu
Możemy być całkiem mali
Lecz nigdy nie będziemy sami !
Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki.
5. Zabawa przy muzyce smutnej i wesołej (dzieci mimiką i ruchem ukazują
emocje).
6. Słuchanie krótkich rymowanek i dopasowywanie ich do odpowiedniego prawa.
a) Lalki, auta, misie, piłki
Są dla chłopca i dziewczynki
b) Gdy masz gardło chore
To spotkaj się z doktorem
c) Smutny ten, kto ma zmartwienie
Więc czasami łzami się zaleje
7. Zabawa ruchowa: Podróż.
Przy piosence Majki Jeżowskiej Wszystkie dzieci nasze są,
nauczycielka rozciągając długą linę (bardzo długa skakanka) zabiera dzieci „w
podróż”. Umownym znakiem, umożliwiającym włączenie się do zabawy jest
dotkniecie dziecka. Dzieci w rzędzie, trzymając linę wędrują po sali.
Zatrzymują się przy tablicy, na której przypięte są ilustracje przedstawiające
dzieci z różnych stron świata. Nauczycielka opowiada historię:
Jest to śmieszna kraina,w której kiedyś było bardzo wesoło, wszyscy zgodnie
bawili się, każdy mógł włączyć się do zabawy. Do niedawna można było się tu
bezpiecznie bawić, aż któregoś dnia na Wyspę przypłynął chłopiec o imieniu
Alex. Postanowił, że dzieci, które nie są podobnego niego – mają inny kolor
skóry, inny kolor włosów,nie mogą bawić się z innymi. Alex to bardzo duży i
silny chłopiec, często krzyczy na inne dzieci które się go boją i słuchają. Na
placu zabaw co dzień jest mniej dzieci, bo Alex nie pozwala im się bawić.
- Co można zrobić, żeby pomóc tym dzieciom ?
Dzieci proponują różne rozwiązania.
Jak
czuły się dzieci, kiedy Alex nie pozwalał im się bawić?
8. Zabawa plastyczna przy stole – kolorowanie piktogramów.
9. Zabawa taneczna: Podajmy sobie ręce (Klanza - Tańce, pląsy i zabawy
dla dzieci przedszkolnych).
Dzieci ustawiają się w 2 kołach (zewnętrzne - chłopcy, wewnętrzne -
dziewczynki).
W pierwszej części, dzieci tańczą w kołach (w przeciwną stronę), w drugiej
części dzieci tańczą w parach – dziewczynki odwracają się do chłopców, tworząc
parę .
10. Słuchanie wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego.
Zwróćcie uwagę jakie prawa dziecka przedstawione są w wierszu „O prawach
dziecka”. Nauczyciel recytuje wiersz:
Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.
Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla was mądre prawa.
11. Ilustracje
przedstawiające w symboliczny sposób wybrane prawa dziecka; dzieci
nazywają prawo odczytując symbol:
serduszko- prawo do miłości
zabawki- prawo do zabawy
książka- prawo do nauki
dom- prawo do mieszkania
uśmiechnięta buzia- prawo do radości
Komentarze
Prześlij komentarz