Przejdź do głównej zawartości

 DZIEŃ PRAW DZIECKA

 


Przebieg:
1. Powitanie w kole – przysyłanie iskierki przyjaźni i uśmiechu.
2.  Zabawa z szablonami – „Pokaż mi co czujesz” - omówienie prawa do wyrażania swoich emocji (szablony wyrazów twarzy).

3.  Zabawa: "Pokaż proszę".
POKAŻ PROSZĘ
pokaż proszę gdzie masz oczy,
gdzie masz uszy,
a gdzie nos,
pokaż rękę,
pokaż nogę,
gdzie na głowie rośnie włos?
podnieś rękę
tupnij nogą
kiwnij głową "tak" lub "nie"
klaśnij w ręce
skocz do góry
i uśmiechnij się!

4.  Zabawa integracyjna: Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój.
Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki:
Stoimy ramię przy ramieniu
Możemy być wielcy w oka mgnieniu
Możemy być całkiem mali
Lecz nigdy nie będziemy sami !
Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki.

5. Zabawa przy muzyce smutnej i wesołej (dzieci mimiką i ruchem ukazują emocje).
6. Słuchanie krótkich rymowanek i dopasowywanie ich do odpowiedniego prawa.
a) Lalki, auta, misie, piłki
Są dla chłopca i dziewczynki
b) Gdy masz gardło chore
To spotkaj się z doktorem
c) Smutny ten, kto ma zmartwienie
Więc czasami łzami się zaleje

7. Zabawa ruchowa: Podróż.
Przy piosence Majki Jeżowskiej Wszystkie dzieci nasze są, nauczycielka rozciągając długą linę (bardzo długa skakanka) zabiera dzieci „w podróż”. Umownym znakiem, umożliwiającym włączenie się do zabawy jest dotkniecie dziecka. Dzieci w rzędzie, trzymając linę wędrują po sali. Zatrzymują się przy tablicy, na której przypięte są ilustracje przedstawiające dzieci z różnych stron świata. Nauczycielka opowiada historię:
Jest to śmieszna kraina,w której kiedyś było bardzo wesoło, wszyscy zgodnie bawili się, każdy mógł włączyć się do zabawy. Do niedawna można było się tu bezpiecznie bawić, aż któregoś dnia na Wyspę przypłynął chłopiec o imieniu Alex. Postanowił, że dzieci, które nie są podobnego niego – mają inny kolor skóry, inny kolor włosów,nie mogą bawić się z innymi. Alex to bardzo duży i silny chłopiec, często krzyczy na inne dzieci które się go boją i słuchają. Na placu zabaw co dzień jest mniej dzieci, bo Alex nie pozwala im się bawić.

  • Co można zrobić, żeby pomóc tym dzieciom ?

Dzieci proponują różne rozwiązania.

Jak czuły się dzieci, kiedy Alex nie pozwalał im się bawić?

8. Zabawa plastyczna przy stole – kolorowanie piktogramów.

9. Zabawa taneczna: Podajmy sobie ręce (Klanza - Tańce, pląsy i zabawy dla dzieci przedszkolnych).
Dzieci ustawiają się w 2 kołach (zewnętrzne - chłopcy, wewnętrzne - dziewczynki).
W pierwszej części, dzieci tańczą w kołach (w przeciwną stronę), w drugiej części dzieci tańczą w parach – dziewczynki odwracają się do chłopców, tworząc parę .

10. Słuchanie wiersza „O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego.
Zwróćcie uwagę jakie prawa dziecka przedstawione są w wierszu „O prawach dziecka”. Nauczyciel recytuje wiersz:

Niech się wreszcie każdy dowie
I rozpowie w świecie całym,
Że dziecko to także człowiek,
Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,
Którym za to należą się brawa,
Chcąc wielu dzieci los zmienić,
Spisali dla was mądre prawa.

11. Ilustracje przedstawiające w symboliczny sposób wybrane prawa dziecka; dzieci
nazywają prawo odczytując symbol:
serduszko- prawo do miłości
zabawki- prawo do zabawy
książka- prawo do nauki
dom- prawo do mieszkania
uśmiechnięta buzia- prawo do radości

12. Wręczenie dyplomów dla wszystkich dzieci za znajomość swoich praw, rozdanie kopert z wierszem „Prawa dziecka” (znajomość adresu

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dzień Misia

DZIEŃ MISIA – 25.11.2019r. 1.Powitanie uczestników spotkania – dzieci i ich ukochanych misiów. Nauczycielka wyjaśnia, że 25 listopada jest obchodzony światowy Dzień Pluszowego Misia – wszystkie misie i te małe i te duże mają swoje święto. 2.Dzieci krótko przedstawiają swoich przyjaciół – ulubione maskotki. Nauczycielka trzyma w rękach misia i wita się z wszystkimi wierszykiem Jana Brzechwy: Proszę Państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś. Chętnie Państwu łapę poda. Nie chce podać? A to szkoda! 3. Zabawa „Spacer misiów” Nauczyciel rozkłada na podłodze koła hula-hoop. Zaprasza dzieci–misie do domków (obręczy). Następnie mówi, że misie są głodne i idą na spacer szukać miodu. Gra wolno na talerzach. Dzieci chodzą na czworakach, opierają dłonie i stopy na podłodze, patrzą przed siebie. Na przerwę w muzyce misie wracają do swoich domków i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilka razy. 4. Misiowa muzyka relaksacyjna Dzieci–misie zasypiają. (Mogą mruczeć przez sen). N

Koło fortuny

Jak wykorzysta ć ko ł o fortuny w edukacji? Ostatnio szko ł a, w której pracuje naby ł a ko ł o fortuny.  Jak je wykorzysta ć ?  Poni ż ej par ę przyk ł ad ó w: .     Ko ł o to te ż genialne ­narz ę dzie, kiedy chcemy nagrodzi ć na­szego ucznia lub ca łą klas ę  za dobr ą prac ę i uwag ę na zaj ę ciach. Wybieraj ą c nagrody, np. ulubiona gra na podsumowanie zaj ęć , kr ó tki filmik z YouTube, ś piewanie ulubionej piosenki, sprawimy naszej klasie du ż o przyjemno ś ci, a kiedy do tego wykorzystamy w ł a ś nie ich sugestie, motywacja do pracy na kolejnych zaj ę ciach b ę dzie o wiele mocniejsza.  .     Wybieranie dzia ł a ń – odpytywanie .     Na lekcji wf .     Ć wiczenia ortograficzne – jaka literę wpisać, .     Utrwalanie liter .     Utrwalanie cyfr .     Wybieranie grup  Wybór osoby: Bywa,   ż e ci ęż ko jest wybra ć  nam osob ę , kt ó ra przyjdzie do odpowiedzi lub przeczyta zadanie z podr ę cznika.  Czy było to dla Was pomocne?