Przejdź do głównej zawartości

BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z SIECI PRZEZ UCZNIÓW - PORADNIK DLA DZIEC


BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z SIECI PRZEZ UCZNIÓW - PORADNIK DLA DZIECI 

 

 PRAKTYCZNE PORADY DLA MŁODYCH INTERNAUTÓW 
 
1. Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska, adresu domowego, numeru telefonu. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką. 
3. Nigdy nie wysyłaj nieznajomym swoich zdjęć. Nie wiesz, do kogo naprawdę trafią. Nie udostępniaj zdjęć swoich znajomych bez ich zgody. 
4. Jeżeli wiadomość, którą otrzymałeś jest wulgarna lub niepokojąca nie odpowiadaj na nią. Pokaż ją swoim rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej. Wszelkie nadużycia niezwłocznie zgłaszaj obsłudze lub moderatorowi strony. 
5. Pamiętaj, że nigdy nie możesz mieć pewności, z kim rozmawiasz w Internecie. Ktoś kto podaje się za twojego rówieśnika w rzeczywistości może być dużo starszy i mieć wobec ciebie złe zamiary. Dodawaj do listy znajomych jedynie te osoby, które rzeczywiście znasz. 
7. Internet to skarbnica wiedzy, ale pamiętaj, że nie wszystkie informacje, które w nim znajdziesz muszą być prawdziwe! Staraj się zawsze sprawdzić wiarygodność informacji. 
8. Szanuj prawo własności w Sieci. Jeżeli posługujesz się materiałami znalezionymi w Internecie zawsze podawaj ich źródło. 
9. Spotkania z osobami poznanymi w Internecie mogą być niebezpieczne! Jeżeli planujesz spotkanie z internetowym znajomym pamiętaj, aby zawsze skonsultować to z rodzicami!!! Na spotkania umawiaj się tylko w miejscach publicznych i idź na nie w towarzystwie rodziców lub innej zaufanej dorosłej osoby. 
10. Uważaj na e-maile od nieznanych Ci osób. Nigdy nie otwieraj podejrzanych załączników i nie korzystaj z linków przesłanych przez obcą osobę! Mogą na przykład zawierać wirusy. Najlepiej od razu kasuj maile od nieznajomych. 
11. Pamiętaj, że hasła są tajne i nie powinno się ich podawać nikomu. Dbaj o swoje hasło jak o największą tajemnicę. Jeżeli musisz w Internecie wybrać jakieś hasło pamiętaj, żeby nie było ono łatwe do odgadnięcia i strzeż go jak oka w głowie. Warto dbać o wysokie bezpieczeństwo haseł (co najmniej 8-znaków, cyfry, małe i wielkie litery, nie słowa) i zmieniać je co miesiąc. 
12. Nie spędzaj całego wolnego czasu przy komputerze. Ustal sobie jakiś limit czasu. 
13. Jeżeli prowadzisz w Internecie stronę lub bloga, pamiętaj, że mają do niej dostęp również osoby o złych zamiarach. Nigdy nie podawaj na swojej stronie adresu domowego, nr tel., informacji o rodzicach, itp. Bez zgody rodziców nie publikuj też na niej zdjęć swoich, rodziny ani nikogo innego, kto nie wyrazi na to zgody. 
14. Rozmawiaj z rodzicami o Internecie. Informuj ich o wszystkich stronach, które Cię niepokoją. Pokazuj im również strony, które Cię interesują i które często odwiedzasz. 
16. Jeżeli chcesz coś kupić w Internecie, zawsze skonsultuj to z rodzicami.  
17. Zanim coś napiszesz, zastanów się. 
18.. Przed wysłaniem wiadomości przeczytaj ją ponownie. 
19. Formułuj krytykę w sposób przyjazny i rzeczowy. 
20. Nie przesyłaj dalej niepotwierdzonych informacji. 
21. Nie klikaj w linki niewiadomego pochodzenia. 
24. Czekaj cierpliwie na odpowiedź, nawet jeśli nie przychodzi od razu. 
26. Nie rozpoczynaj prywatnego czatu z nieznajomymi. 
27. Działając w sieci na każdym kroku zostawiamy cyfrowe ślady. Każdego użytkownika komputera można rozpoznać na podstawie numeru identyfikacyjnego komputera albo czynników określających jego cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe, społeczne 
28. Na podstawie cyfrowych śladów tworzone są indywidualne profile użytkowników, w wyniku czego poszczególne osoby widzą różne treści. Może to ograniczać horyzonty, zamykając użytkownika w tzw. bańce filtrującej. 
29. Nie pobieraj plików z niesprawdzonych stron internetowych. Wszystkie ściągnięte pliki z Internetu należy skanować.  
30. Nie należy ściągać programów demo z podejrzanych stron. 
31. Dla bezpieczeństwa trzeba blokować śledzenie na stronach z przyciskami społecznościowymi i nie logować się przez konta społecznościowe do innych usług. 
32. Internet to źródło informacji, które jednak nie zawsze są prawdziwe, dlatego należy do nich podchodzić krytycznie. Równocześnie nie należy łamać praw autorskich i przypisywać sobie tekstów innych osób. 
33. Sieć w coraz większym stopniu wpływa na relacje w świecie rzeczywistym np. hejtowanie, agresja, nowe znajomości, depresje. Należy zatem być ostrożnym i samemu szanować innych. 
34. Należy zawsze dokładnie czytać regulaminy usług, jeśli nie chcemy niespodziewanie za coś płacić. 
35. Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116111 


Utwórz bezpieczne hasło do swoich kont. Jak to zrobić hasło? 

Po garści nowych informacji nadszedł czas na utworzenie bezpiecznego hasła.  Z pewnością zastanawiasz się: „Jak to zrobić?” Jeśli tak, spójrz na poniższą charakterystykę tzw. silnych haseł: 
·         Unikatowość: użytkownicy, loginy i adresy e-mail nie zawierają w nazwie prawdziwego imienia i nazwiska 
·         Nieprzewidywalność/przypadkowość: brak logicznych ciągów cyfr i pojęć lub informacji, jak np. imiona i nazwiska czy data urodzin osób z najbliższego otoczenia 
·         Złożoność: litery zastąpione znakami specjalnymi lub cyframi, np. „@”, „_” 
·         Długość: przynajmniej 12 znaków (im więcej wielkich i małych liter, cyfr i znaków specjalnych, tym silniejsze hasło) 
·         Niedostępność: haseł nie zapisujemy na żadnym dysku ani w kalendarzu, który zawsze nosimy przy sobie 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

  DZIEŃ PRAW DZIECKA   Przebieg: 1. Powitanie w kole – przysyłanie iskierki przyjaźni i uśmiechu. 2.  Zabawa z szablonami – „Pokaż mi co czujesz” - omówienie prawa do wyrażania swoich emocji (szablony wyrazów twarzy). 3.  Zabawa: "Pokaż proszę". POKAŻ PROSZĘ pokaż proszę gdzie masz oczy, gdzie masz uszy, a gdzie nos, pokaż rękę, pokaż nogę, gdzie na głowie rośnie włos? podnieś rękę tupnij nogą kiwnij głową "tak" lub "nie" klaśnij w ręce skocz do góry i uśmiechnij się! 4.  Zabawa integracyjna: Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój. Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki: Stoimy ramię przy ramieniu Możemy być wielcy w oka mgnieniu Możemy być całkiem mali Lecz nigdy nie będziemy sami ! Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki. 5. Zabawa przy muzyce smutnej i wesołej (dzieci mimiką i ruchem ukazują emocje). 6. Słuchanie krótkich rymowanek i dopasowywanie ich do odpowiedniego prawa

Dzień Misia

DZIEŃ MISIA – 25.11.2019r. 1.Powitanie uczestników spotkania – dzieci i ich ukochanych misiów. Nauczycielka wyjaśnia, że 25 listopada jest obchodzony światowy Dzień Pluszowego Misia – wszystkie misie i te małe i te duże mają swoje święto. 2.Dzieci krótko przedstawiają swoich przyjaciół – ulubione maskotki. Nauczycielka trzyma w rękach misia i wita się z wszystkimi wierszykiem Jana Brzechwy: Proszę Państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś. Chętnie Państwu łapę poda. Nie chce podać? A to szkoda! 3. Zabawa „Spacer misiów” Nauczyciel rozkłada na podłodze koła hula-hoop. Zaprasza dzieci–misie do domków (obręczy). Następnie mówi, że misie są głodne i idą na spacer szukać miodu. Gra wolno na talerzach. Dzieci chodzą na czworakach, opierają dłonie i stopy na podłodze, patrzą przed siebie. Na przerwę w muzyce misie wracają do swoich domków i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilka razy. 4. Misiowa muzyka relaksacyjna Dzieci–misie zasypiają. (Mogą mruczeć przez sen). N

Koło fortuny

Jak wykorzysta ć ko ł o fortuny w edukacji? Ostatnio szko ł a, w której pracuje naby ł a ko ł o fortuny.  Jak je wykorzysta ć ?  Poni ż ej par ę przyk ł ad ó w: .     Ko ł o to te ż genialne ­narz ę dzie, kiedy chcemy nagrodzi ć na­szego ucznia lub ca łą klas ę  za dobr ą prac ę i uwag ę na zaj ę ciach. Wybieraj ą c nagrody, np. ulubiona gra na podsumowanie zaj ęć , kr ó tki filmik z YouTube, ś piewanie ulubionej piosenki, sprawimy naszej klasie du ż o przyjemno ś ci, a kiedy do tego wykorzystamy w ł a ś nie ich sugestie, motywacja do pracy na kolejnych zaj ę ciach b ę dzie o wiele mocniejsza.  .     Wybieranie dzia ł a ń – odpytywanie .     Na lekcji wf .     Ć wiczenia ortograficzne – jaka literę wpisać, .     Utrwalanie liter .     Utrwalanie cyfr .     Wybieranie grup  Wybór osoby: Bywa,   ż e ci ęż ko jest wybra ć  nam osob ę , kt ó ra przyjdzie do odpowiedzi lub przeczyta zadanie z podr ę cznika.  Czy było to dla Was pomocne?