PrzejdÅŗ do gÅ‚Ć³wnej zawartości

BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z SIECI PRZEZ UCZNIƓW - PORADNIK DLA DZIEC


BEZPIECZNE KORZYSTANIE Z SIECI PRZEZ UCZNIƓW - PORADNIK DLA DZIECI 

 

 PRAKTYCZNE PORADY DLA MŁODYCH INTERNAUTƓW 
 
1. Nigdy nie podawaj w Internecie swojego prawdziwego imienia i nazwiska, adresu domowego, numeru telefonu. Posługuj się nickiem, czyli pseudonimem, internetową ksywką. 
3. Nigdy nie wysyłaj nieznajomym swoich zdjęć. Nie wiesz, do kogo naprawdę trafią. Nie udostępniaj zdjęć swoich znajomych bez ich zgody. 
4. Jeżeli wiadomość, ktĆ³rą otrzymałeś jest wulgarna lub niepokojąca nie odpowiadaj na nią. Pokaż ją swoim rodzicom lub innej zaufanej osobie dorosłej. Wszelkie nadużycia niezwłocznie zgłaszaj obsłudze lub moderatorowi strony. 
5. Pamiętaj, że nigdy nie możesz mieć pewności, z kim rozmawiasz w Internecie. Ktoś kto podaje się za twojego rĆ³wieśnika w rzeczywistości może być dużo starszy i mieć wobec ciebie złe zamiary. Dodawaj do listy znajomych jedynie te osoby, ktĆ³re rzeczywiście znasz. 
7. Internet to skarbnica wiedzy, ale pamiętaj, że nie wszystkie informacje, ktĆ³re w nim znajdziesz muszą być prawdziwe! Staraj się zawsze sprawdzić wiarygodność informacji. 
8. Szanuj prawo własności w Sieci. Jeżeli posługujesz się materiałami znalezionymi w Internecie zawsze podawaj ich ÅŗrĆ³dło. 
9. Spotkania z osobami poznanymi w Internecie mogą być niebezpieczne! Jeżeli planujesz spotkanie z internetowym znajomym pamiętaj, aby zawsze skonsultować to z rodzicami!!! Na spotkania umawiaj się tylko w miejscach publicznych i idÅŗ na nie w towarzystwie rodzicĆ³w lub innej zaufanej dorosłej osoby. 
10. Uważaj na e-maile od nieznanych Ci osĆ³b. Nigdy nie otwieraj podejrzanych załącznikĆ³w i nie korzystaj z linkĆ³w przesłanych przez obcą osobę! Mogą na przykład zawierać wirusy. Najlepiej od razu kasuj maile od nieznajomych. 
11. Pamiętaj, że hasła są tajne i nie powinno się ich podawać nikomu. Dbaj o swoje hasło jak o największą tajemnicę. Jeżeli musisz w Internecie wybrać jakieś hasło pamiętaj, Å¼eby nie było ono łatwe do odgadnięcia i strzeż go jak oka w głowie. Warto dbać o wysokie bezpieczeństwo haseł (co najmniej 8-znakĆ³w, cyfry, małe i wielkie litery, nie słowa) i zmieniać je co miesiąc. 
12. Nie spędzaj całego wolnego czasu przy komputerze. Ustal sobie jakiś limit czasu. 
13. Jeżeli prowadzisz w Internecie stronę lub bloga, pamiętaj, że mają do niej dostęp rĆ³wnież osoby o złych zamiarach. Nigdy nie podawaj na swojej stronie adresu domowego, nr tel., informacji o rodzicach, itp. Bez zgody rodzicĆ³w nie publikuj też na niej zdjęć swoich, rodziny ani nikogo innego, kto nie wyrazi na to zgody. 
14. Rozmawiaj z rodzicami o Internecie. Informuj ich o wszystkich stronach, ktĆ³re Cię niepokoją. Pokazuj im rĆ³wnież strony, ktĆ³re Cię interesują i ktĆ³re często odwiedzasz. 
16. Jeżeli chcesz coś kupić w Internecie, zawsze skonsultuj to z rodzicami.  
17. Zanim coś napiszesz, zastanĆ³w się. 
18.. Przed wysłaniem wiadomości przeczytaj ją ponownie. 
19. Formułuj krytykę w sposĆ³b przyjazny i rzeczowy. 
20. Nie przesyłaj dalej niepotwierdzonych informacji. 
21. Nie klikaj w linki niewiadomego pochodzenia. 
24. Czekaj cierpliwie na odpowiedÅŗ, nawet jeśli nie przychodzi od razu. 
26. Nie rozpoczynaj prywatnego czatu z nieznajomymi. 
27. Działając w sieci na każdym kroku zostawiamy cyfrowe ślady. Każdego użytkownika komputera można rozpoznać na podstawie numeru identyfikacyjnego komputera albo czynnikĆ³w określających jego cechy fizyczne, fizjologiczne, umysłowe, ekonomiczne, kulturowe, społeczne 
28. Na podstawie cyfrowych śladĆ³w tworzone są indywidualne profile użytkownikĆ³w, w wyniku czego poszczegĆ³lne osoby widzą rĆ³Å¼ne treści. Może to ograniczać horyzonty, zamykając użytkownika w tzw. bańce filtrującej. 
29. Nie pobieraj plikĆ³w z niesprawdzonych stron internetowych. Wszystkie ściągnięte pliki z Internetu należy skanować.  
30. Nie należy ściągać programĆ³w demo z podejrzanych stron. 
31. Dla bezpieczeństwa trzeba blokować śledzenie na stronach z przyciskami społecznościowymi i nie logować się przez konta społecznościowe do innych usług. 
32. Internet to ÅŗrĆ³dło informacji, ktĆ³re jednak nie zawsze są prawdziwe, dlatego należy do nich podchodzić krytycznie. RĆ³wnocześnie nie należy łamać praw autorskich i przypisywać sobie tekstĆ³w innych osĆ³b. 
33. Sieć w coraz większym stopniu wpływa na relacje w świecie rzeczywistym np. hejtowanie, agresja, nowe znajomości, depresje. Należy zatem być ostrożnym i samemu szanować innych. 
34. Należy zawsze dokładnie czytać regulaminy usług, jeśli nie chcemy niespodziewanie za coś płacić. 
35. Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży: 116111 


UtwĆ³rz bezpieczne hasło do swoich kont. Jak to zrobić hasło? 

Po garści nowych informacji nadszedł czas na utworzenie bezpiecznego hasła.  Z pewnością zastanawiasz się: „Jak to zrobić?” Jeśli tak, spĆ³jrz na poniższą charakterystykę tzw. silnych haseł: 
·         Unikatowość: użytkownicy, loginy i adresy e-mail nie zawierają w nazwie prawdziwego imienia i nazwiska 
·         Nieprzewidywalność/przypadkowość: brak logicznych ciągĆ³w cyfr i pojęć lub informacji, jak np. imiona i nazwiska czy data urodzin osĆ³b z najbliższego otoczenia 
·         Złożoność: litery zastąpione znakami specjalnymi lub cyframi, np. „@”, „_” 
·         Długość: przynajmniej 12 znakĆ³w (im więcej wielkich i małych liter, cyfr i znakĆ³w specjalnych, tym silniejsze hasło) 
·         Niedostępność: haseł nie zapisujemy na żadnym dysku ani w kalendarzu, ktĆ³ry zawsze nosimy przy sobie 


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

  DZIEŃ PRAW DZIECKA   Przebieg: 1. Powitanie w kole – przysyłanie iskierki przyjaÅŗni i uśmiechu. 2.  Zabawa z szablonami – „Pokaż mi co czujesz” - omĆ³wienie prawa do wyrażania swoich emocji (szablony wyrazĆ³w twarzy). 3.  Zabawa: "Pokaż proszę". POKAÅ» PROSZĘ pokaż proszę gdzie masz oczy, gdzie masz uszy, a gdzie nos, pokaż rękę, pokaż nogę, gdzie na głowie rośnie włos? podnieś rękę tupnij nogą kiwnij głową "tak" lub "nie" klaśnij w ręce skocz do gĆ³ry i uśmiechnij się! 4.  Zabawa integracyjna: Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrĆ³j. Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki: Stoimy ramię przy ramieniu Możemy być wielcy w oka mgnieniu Możemy być całkiem mali Lecz nigdy nie będziemy sami ! Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki. 5. Zabawa przy muzyce smutnej i wesołej (dzieci mimiką i ruchem ukazują emocje). 6. Słuchanie krĆ³tkich rymowanek i dopasowywanie ich do odpowiedniego prawa

Dzień Misia

DZIEŃ MISIA – 25.11.2019r. 1.Powitanie uczestnikĆ³w spotkania – dzieci i ich ukochanych misiĆ³w. Nauczycielka wyjaśnia, że 25 listopada jest obchodzony światowy Dzień Pluszowego Misia – wszystkie misie i te małe i te duże mają swoje święto. 2.Dzieci krĆ³tko przedstawiają swoich przyjaciĆ³Å‚ – ulubione maskotki. Nauczycielka trzyma w rękach misia i wita się z wszystkimi wierszykiem Jana Brzechwy: Proszę Państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś. Chętnie Państwu łapę poda. Nie chce podać? A to szkoda! 3. Zabawa „Spacer misiĆ³w” Nauczyciel rozkłada na podłodze koła hula-hoop. Zaprasza dzieci–misie do domkĆ³w (obręczy). Następnie mĆ³wi, że misie są głodne i idą na spacer szukać miodu. Gra wolno na talerzach. Dzieci chodzą na czworakach, opierają dłonie i stopy na podłodze, patrzą przed siebie. Na przerwę w muzyce misie wracają do swoich domkĆ³w i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilka razy. 4. Misiowa muzyka relaksacyjna Dzieci–misie zasypiają. (Mogą mruczeć przez sen). N

Koło fortuny

Jak wykorzysta ć ko ł o fortuny w edukacji? Ostatnio szko ł a, w ktĆ³rej pracuje naby ł a ko ł o fortuny.  Jak je wykorzysta ć ?  Poni ż ej par ę przyk ł ad Ć³ w: .     Ko ł o to te ż genialne ­narz ę dzie, kiedy chcemy nagrodzi ć na­szego ucznia lub ca łą klas ę  za dobr ą prac ę i uwag ę na zaj ę ciach. Wybieraj ą c nagrody, np. ulubiona gra na podsumowanie zaj ęć , kr Ć³ tki filmik z YouTube, ś piewanie ulubionej piosenki, sprawimy naszej klasie du ż o przyjemno ś ci, a kiedy do tego wykorzystamy w ł a ś nie ich sugestie, motywacja do pracy na kolejnych zaj ę ciach b ę dzie o wiele mocniejsza.  .     Wybieranie dzia ł a ń – odpytywanie .     Na lekcji wf .     Ć wiczenia ortograficzne – jaka literę wpisać, .     Utrwalanie liter .     Utrwalanie cyfr .     Wybieranie grup  WybĆ³r osoby: Bywa,   ż e ci ęż ko jest wybra ć  nam osob ę , kt Ć³ ra przyjdzie do odpowiedzi lub przeczyta zadanie z podr ę cznika.  Czy było to dla Was pomocne?