Przejdź do głównej zawartości

 SCENARIUSZ „DZIEŃ DYNI”




Cele ogólne:
- promowanie zdrowego stylu życia;
- rozumienie potrzeby racjonalnego odżywiania się.

Cele szczegółowe:
- wie, jak wygląda dynia, określa jej kształt i kolor;
- zna i określi smaki niektórych warzyw dyniowatych (ogórek, arbuz, melon);
- zna wartości odżywcze dyni;
- chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych z wykorzystaniem dyni;
- doskonali sprawność plastyczno – techniczną.

Metody: słowna, oglądowa, praktycznego działania


Formy: zbiorowa, indywidualna

Pomoce: wiersz, dynie różnego kształtu, wielkości, koloru, krążki, wycięte obrazki dyni oraz liści, paski papieru, dynie, sizal, marker, płyta CD  z wybraną muzyką.

 

1. Dyniowe powitanie
„Jak przyjemnie i wesoło
kiedy dynia krąży wkoło
Dynia tu, dynia tam,
dynia krąży tu i tam”.

2. Rozmowa kierowana w oparciu o wiersz „Dynia” (autor nieznany).

Dynia dojrzała
jest wielka okazała
związana z przemijaniem
jesieni odkrywaniem
to rekompensata za utratę letniego słońca
dlatego taka piękna pomarańczowa gorąca
miej jak dynie wielkie marzenia
i ich optymizm do spełnienia
gdy zobaczysz krzywo uśmiechnięte dynie
już wiesz że jesteś w Haloweenie
dynia grubą skórę ma
i nic od zewnątrz jej nie zanieczyszcza
najlepsza na odchudzanie
więc zabieram się za organizmu oczyszczanie
zadbasz o linię
kiedy zjadasz codziennie dynię
ma właściwości lecznicze
właśnie na to bardzo liczę
z dyni proszę panów i pań
zrobisz mnóstwo pysznych dań
kiedy zjadasz zupę z dyni
czujesz się jak bogini
zdrowy wyjątkowy i pożywny
z dyni najlepszy sok warzywny
dynie to warzywa sławne
smaczne odmładzające lekkostrawne.

Obserwacja dyń: opisywanie wyglądu i właściwości odżywcze, poznawanie jej cech, odmiany, pochodzenie.

3. Dyniowe zabawy ruchowe:

  • Dyniowe kręgle: przewracanie kręgli przez chętne dzieci za pomocą dyni.
  • Slalom dyniowy: toczenie dyni po podłodze między pachołkami za pomocą rąk
  • Dyniowe zawody: podawanie sobie dyni w rzędzie różnymi sposobami.
  • Skoki przez dynie różnej wielkości

4. Dyniowe łamigłówki (zabawy matematyczne z użyciem dyń):
Klasyfikowanie dyń według wielkości, koloru
Określanie ile jest dyń (mało, dużo)
Przeliczanie
dyń (mniej więcej, tyle samo)

5.„Co ukrywa dynia w środku?” – zabawa badawczo-praktyczna.
Wyżłobienie miąższu i pestek
Starcie dyni na tarce

6. Burza mózgów - Co możemy zrobić z dyni?

7. "Dynia parzy"

"Jak przyjemnie i wesoło
kiedy dynia krąży wkoło
Dynia tu, dynia tam,
dynia krąży tu i tam”.

Wszystkie dzieci stoją w kole, podczas muzyki podają sobie małą dynię. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z dynią w ręku odpada.

8. "Małe i duże":

Zadaniem dzieci jest ułożenie przygotowanych wcześniej dyń od największej do najmniejszej 🙂 jeżeli nie macie dyń, możecie zawsze wydrukować obrazi przedstawiające dynie 🙂

9. Balonowe dynie

Do tej pracy będziecie potrzebować balonów w kolorze pomarańczowym, czarnych flamastrów (najlepiej markerów), albo powycinane wcześniej oczy, buzie itd., klej, zieloną bibułę. Zadaniem dzieci jest nadmuchać, a następnie przedszkolaki ozdabiają swoją „balonową dynie” dorysowując lub przyklejając buzie, z zielonej bibuły można przygotować liście oraz ogonki, które przykleicie na górze.

10. Dyniowe przebrania

Kilka dni wcześniej możecie dać rodzicom ogłoszenie, aby na Dzień Dyni dzieci w miarę możliwości były ubrane na pomarańczowo, albo były przebrane za dynie 🙂 Jak już zdecydujecie się na przebrania, warto przygotować sobie kilka  dyniowych opasek, które założycie dzieciom, które nie zostały przebrane przez rodziców.

11. Dyniowa fotobudka

Bardzo fajnym pomysłem może okazać się przygotowanie makiety dyni, w której będzie otwór na twarz dzieci 🙂 takie pamiątkowe zdjęcie na pewno będzie miłą niespodzianką 🙂

12.. Smaczne i zdrowe placuszki z dyni – zajęcia praktyczne w kuchni przy współpracy z panią kucharką. Degustacja.




ps. Poniżej umieszczam przepis na placki dyniowe. Pochodzi ze strony AniaGotuje.pl

Zapewniam, że napewno wyjdzie :) Przepisy tej Pani są znakomite... 


https://aniagotuje.pl/przepis/placki-z-dyni








Komentarze

Popularne posty z tego bloga

  DZIEŃ PRAW DZIECKA   Przebieg: 1. Powitanie w kole – przysyłanie iskierki przyjaźni i uśmiechu. 2.  Zabawa z szablonami – „Pokaż mi co czujesz” - omówienie prawa do wyrażania swoich emocji (szablony wyrazów twarzy). 3.  Zabawa: "Pokaż proszę". POKAŻ PROSZĘ pokaż proszę gdzie masz oczy, gdzie masz uszy, a gdzie nos, pokaż rękę, pokaż nogę, gdzie na głowie rośnie włos? podnieś rękę tupnij nogą kiwnij głową "tak" lub "nie" klaśnij w ręce skocz do góry i uśmiechnij się! 4.  Zabawa integracyjna: Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój. Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki: Stoimy ramię przy ramieniu Możemy być wielcy w oka mgnieniu Możemy być całkiem mali Lecz nigdy nie będziemy sami ! Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki. 5. Zabawa przy muzyce smutnej i wesołej (dzieci mimiką i ruchem ukazują emocje). 6. Słuchanie krótkich rymowanek i dopasowywanie ich do odpowiedniego prawa

Dzień Misia

DZIEŃ MISIA – 25.11.2019r. 1.Powitanie uczestników spotkania – dzieci i ich ukochanych misiów. Nauczycielka wyjaśnia, że 25 listopada jest obchodzony światowy Dzień Pluszowego Misia – wszystkie misie i te małe i te duże mają swoje święto. 2.Dzieci krótko przedstawiają swoich przyjaciół – ulubione maskotki. Nauczycielka trzyma w rękach misia i wita się z wszystkimi wierszykiem Jana Brzechwy: Proszę Państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś. Chętnie Państwu łapę poda. Nie chce podać? A to szkoda! 3. Zabawa „Spacer misiów” Nauczyciel rozkłada na podłodze koła hula-hoop. Zaprasza dzieci–misie do domków (obręczy). Następnie mówi, że misie są głodne i idą na spacer szukać miodu. Gra wolno na talerzach. Dzieci chodzą na czworakach, opierają dłonie i stopy na podłodze, patrzą przed siebie. Na przerwę w muzyce misie wracają do swoich domków i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilka razy. 4. Misiowa muzyka relaksacyjna Dzieci–misie zasypiają. (Mogą mruczeć przez sen). N

Koło fortuny

Jak wykorzysta ć ko ł o fortuny w edukacji? Ostatnio szko ł a, w której pracuje naby ł a ko ł o fortuny.  Jak je wykorzysta ć ?  Poni ż ej par ę przyk ł ad ó w: .     Ko ł o to te ż genialne ­narz ę dzie, kiedy chcemy nagrodzi ć na­szego ucznia lub ca łą klas ę  za dobr ą prac ę i uwag ę na zaj ę ciach. Wybieraj ą c nagrody, np. ulubiona gra na podsumowanie zaj ęć , kr ó tki filmik z YouTube, ś piewanie ulubionej piosenki, sprawimy naszej klasie du ż o przyjemno ś ci, a kiedy do tego wykorzystamy w ł a ś nie ich sugestie, motywacja do pracy na kolejnych zaj ę ciach b ę dzie o wiele mocniejsza.  .     Wybieranie dzia ł a ń – odpytywanie .     Na lekcji wf .     Ć wiczenia ortograficzne – jaka literę wpisać, .     Utrwalanie liter .     Utrwalanie cyfr .     Wybieranie grup  Wybór osoby: Bywa,   ż e ci ęż ko jest wybra ć  nam osob ę , kt ó ra przyjdzie do odpowiedzi lub przeczyta zadanie z podr ę cznika.  Czy było to dla Was pomocne?