Przejdź do głównej zawartości

 

KONSPEKT UROCZYSTOŚCI PRZEDSZKOLNEJ

 „DZIEŃ POSTACI Z BAJEK”


 

 

Cele ogólne:

  • rozwijanie zainteresowań dzieci bajkami i baśniami,
  • tworzenie sytuacji doskonalących mowę, zdolność koncentracji, skupienia uwagi
  • kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania sytuacji problemowych,
  • stwarzanie okazji do swobodnej i twórczej ekspresji (ruchowej, muzycznej),
  • kształtowanie u dzieci postawy kulturalnego zachowywania się w czasie imprezy przedszkolnej.

Cele szczegółowe:

Dziecko:

  • rozpoznaje baśniowych bohaterów,
  • wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w działaniu,
  • stosuje się do ustalonych umów i reguł w proponowanych zabawach,
  • rozwija umiejętność koncentracji uwagi, słucha, rozumie
  • współpracuje w grupie.

Metody:

  • rozmowa kierowana,
  • słowna – instruktaż,
  • czynna – zadań stawianych dziecku do wykonania,
  • praktyczna – działalność dziecka,
  • drama,
  • pedagogika zabawy Klanza,
  • metoda Dobrego Startu – M. Bogdanowicz.

Formy aktywności dziecka:

  • indywidualna,
  • praca z całą grupą.

Środki dydaktyczne:

magnetofon, płyta CD z muzyką,  tamburyno, chusta animacyjna, okolicznościowa dekoracja sali (napis, ilustracje przedstawiające baśniowe postaci), zagadki słowne, obręcze, rekwizyty z wymienionych utworów bajkowych, wykaz pytań do zabawy: „Magiczna liczba”, jabłka, miski, kasza, fasola.

Przebieg zajęć:

 

1.     Wstęp
Do Przedszkola dzwoniła Królowa Bajek, że Zła czarownica Gambocha w swojej złośliwości wtargnęła w nocy do Królestwa Bajek i poprzekładała strony w książkach. Teraz postaci z bajek są zagubione i proszą o pomoc dzieci, bo źle im w nie swoich bajkach. Czarownica zostawiła telegram i treści zadań do wykonania:
Kochane Dzieci, stop
Postacie z bajek zagubione stop
Jeśli chcecie, aby były szczęśliwe, stop
zadania trzeba rozwiązać stop
Książki szanować, stop
Bawić się, stop
Podpisano: Czarownica Gambocha.

2.     „Wszyscy, którzy…” – zabawa na powitanie z chustą animacyjną.
Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż do „Zaczarowanej krainy baśni”. Tłumaczy, iż najpierw chciałaby sprawdzić jakie są baśniowe upodobania dzieci. Prosi, by wszyscy chwycili w ręce kolorową chustę i wykonywali wspólnie polecenia:

  • dzieci, które lubią słuchać baśni o wróżkach zamieniają się miejscami przechodząc pod chustą
  • dzieci, które lubią słuchać baśni o czarownicach i złych duchach turlają się w prawo
  • dzieci, które lubią tworzyć własne baśnie, siadają na chuście i chwytają się za ręce.

3.     Rozwiązywanie tytułów bajek na podstawie zagadek. 

Chociaż kłopoty z wilkiem miała,

wyszła z opresji zdrowa i cała. 

(Czerwony Kapturek)

Jakie imiona mają, braciszek i siostrzyczka,

którzy w lesie spotykają chatkę zrobioną z piernika.

(Jaś i Małgosia)

Jaka to dziewczynka, ma roboty wiele,

a na wielkim balu gubi pantofelek. 

(Kopciuszek)

Tylko cal wysokości miała ta dzieweczka.

Dlatego też jej imię brzmiało … . 

(Calineczka)

Jakie to maluchy
Zawsze są brodate
I ciężko pracują
I zimą i latem?

( „Królewna Śnieżka”)
Każda królewna, a tym bardziej ona.
Winna uważać na wrzeciona.

(Śpiąca królewna)
Tylko cal wysokości
miała ta dzieweczka.
Dlatego też jej imię
brzmiało ... .

(Calineczka)
Jak wyjaśnić imię Królewna Śnieżka?

  1. lubiła bawić się na śniegu,
  2. miała skórę jasną jak śnieg.

Co sprzedawała Dziewczynka z Zapałkami?

  1. zapałki,

2.     drewienka.

Która z bajek, uczy nas, że nie można ufać nieznajomym?

1.     Czerwony Kapturek,

2.     Kopciuszek.

Z czego wykonany był najbezpieczniejszy domek w bajce „Trzy świnki”?

1.     ze słomy,

2.     z cegły.

Jaka cecha charakteru jednej ze świnek, uratowała życie pozostałym świnkom w bajce „Trzy świnki”?

1.     pracowitość,

2.     lenistwo.

Która z bajek uczy nas, by zawsze słuchać rodziców?

1.     Kopciuszek,

2.     Jaś i Małgosia.

Co zgubił Kopciuszek, uciekając z balu?

1.     koronę,

2.     pantofelek.

Ilu krasnoludków spotkała Królewna Śnieżka?

1.     trzech,

2.     siedmiu.

Jaka bajka uczy nas, by nie kłamać?

1.     Pinokio,

2.     Czerwony Kapturek.

Jaki zatruty owoc zjadła Królewna Śnieżka?

1.     gruszkę,

2.     jabłko.

 

4.     Skojarzenia

 

  • Kapelusz czerwony, koszyczek Czerwony Kapturek
  • Poduszka, korona, koń Śpiąca Królewna
  • lusterko, jabłko, krasnale Królewna Śnieżka
  • Fartuch, suknia, dynia, pantofelek Kopciuszek
  • Pierniki, gałązki Jaś i Małgosia
  • Orzech włoski, żaba, kwiat Calineczka

 

5.     Puzzle. Układanie puzzli z ilustracjami z bajek, podanie tytułu. Praca w grupach.

6.               „Bajkowe postacie” – improwizacja ruchowa przy muzyce.

Dzieci swobodnie tańczą przy muzyce, w przerwie „zamieniają” w wybrane postaci z bajek.

• Czerwony Kapturek zrywa kwiatki do koszyczka
• wilk skrada się na palcach
• Baba Jaga lata na miotle
• Jaś i Małgosia idą przez las podskakując
• Śpiąca Królewna przeciąga się
• Calineczka tańczy z księciem
• Kopciuszek sprząta
- Macocha przegląda się w lusterku

7.               „Magiczna liczba” – zabawa rozwijająca pamięć. (Załącznik nr 4)

Wybór dwóch drużyn. Kolejno nauczycielka informuje zespoły, że będzie zadawała pytania dotyczące poznanych bajek. Do każdego pytania będą dwie odpowiedzi: prawidłowa                                   i nieprawidłowa. Zadaniem drużyn jest zapamiętanie numeru odpowiedzi prawidłowej i podanie go prowadzącej. Tłumaczy, że do odpowiedzi wywoływana jest ta drużyna, której dowolny członek, jako pierwszy zgłosi się po odczytaniu pytania. Każda pomyłka ( podanie odpowiedzi, a nie numerka z odpowiedzią), skutkuje przekazaniem punktu na rzecz drużyny przeciwnej.

8.               „Zatrute jabłko” – zabawa rozwijająca szybkość i refleks.

Wybór dwóch drużyn. Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel puszcza w obieg „zatrute jabłko”. Dzieci muszą je sobie podawać z rąk do rąk podczas trwania muzyki. Na przerwę w muzyce dziecko, które zostanie z jabłkiem „zapada w sen”- odpada z gry. Zwycięża drużyna, której członek jako ostatni zostanie na „placu boju”.

9.               „Pomagamy Kopciuszkowi” – zabawa rozwijająca sprawność manualną.

Wybór dwóch drużyn. Zespoły otrzymują po dwie miski. Jedną pustą, a drugą wypełnioną kaszą  i fasolą. Zadaniem drużyn jest jak najszybsze oddzielenie fasoli od kaszy.

10.  Zabawa „Traf w Baba Jagę” – celowanie do postaci Baba Jagi papierowymi kulkami

11.  Praca plastyczna „Postacie z bajek”.

12.  Podsumowanie uroczystości. Opuszczenie „Krainy baśni”- zabawa z chustą animacyjną.

Dzieci falują chustą, udając start balonu. Kolejno podnoszą chustę wysoko do góry i wskakują pod nią tak, by opadła im na głowy.  Prowadząca zaprasza do powrotu do sali w przedszkolu; zabiera chustę, dzieci siadają na dywanie.

 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

  DZIEŃ PRAW DZIECKA   Przebieg: 1. Powitanie w kole – przysyłanie iskierki przyjaźni i uśmiechu. 2.  Zabawa z szablonami – „Pokaż mi co czujesz” - omówienie prawa do wyrażania swoich emocji (szablony wyrazów twarzy). 3.  Zabawa: "Pokaż proszę". POKAŻ PROSZĘ pokaż proszę gdzie masz oczy, gdzie masz uszy, a gdzie nos, pokaż rękę, pokaż nogę, gdzie na głowie rośnie włos? podnieś rękę tupnij nogą kiwnij głową "tak" lub "nie" klaśnij w ręce skocz do góry i uśmiechnij się! 4.  Zabawa integracyjna: Ramię przy ramieniu – wprowadzenie w dobry nastrój. Dzieci stają w kole blisko siebie, ilustrując ruchem treść wyliczanki: Stoimy ramię przy ramieniu Możemy być wielcy w oka mgnieniu Możemy być całkiem mali Lecz nigdy nie będziemy sami ! Dzieci witają się wzajemnie przez podanie ręki. 5. Zabawa przy muzyce smutnej i wesołej (dzieci mimiką i ruchem ukazują emocje). 6. Słuchanie krótkich rymowanek i dopasowywanie ich do odpowiedniego prawa

Dzień Misia

DZIEŃ MISIA – 25.11.2019r. 1.Powitanie uczestników spotkania – dzieci i ich ukochanych misiów. Nauczycielka wyjaśnia, że 25 listopada jest obchodzony światowy Dzień Pluszowego Misia – wszystkie misie i te małe i te duże mają swoje święto. 2.Dzieci krótko przedstawiają swoich przyjaciół – ulubione maskotki. Nauczycielka trzyma w rękach misia i wita się z wszystkimi wierszykiem Jana Brzechwy: Proszę Państwa, oto miś. Miś jest bardzo grzeczny dziś. Chętnie Państwu łapę poda. Nie chce podać? A to szkoda! 3. Zabawa „Spacer misiów” Nauczyciel rozkłada na podłodze koła hula-hoop. Zaprasza dzieci–misie do domków (obręczy). Następnie mówi, że misie są głodne i idą na spacer szukać miodu. Gra wolno na talerzach. Dzieci chodzą na czworakach, opierają dłonie i stopy na podłodze, patrzą przed siebie. Na przerwę w muzyce misie wracają do swoich domków i zasypiają. Zabawę powtarzamy kilka razy. 4. Misiowa muzyka relaksacyjna Dzieci–misie zasypiają. (Mogą mruczeć przez sen). N

Koło fortuny

Jak wykorzysta ć ko ł o fortuny w edukacji? Ostatnio szko ł a, w której pracuje naby ł a ko ł o fortuny.  Jak je wykorzysta ć ?  Poni ż ej par ę przyk ł ad ó w: .     Ko ł o to te ż genialne ­narz ę dzie, kiedy chcemy nagrodzi ć na­szego ucznia lub ca łą klas ę  za dobr ą prac ę i uwag ę na zaj ę ciach. Wybieraj ą c nagrody, np. ulubiona gra na podsumowanie zaj ęć , kr ó tki filmik z YouTube, ś piewanie ulubionej piosenki, sprawimy naszej klasie du ż o przyjemno ś ci, a kiedy do tego wykorzystamy w ł a ś nie ich sugestie, motywacja do pracy na kolejnych zaj ę ciach b ę dzie o wiele mocniejsza.  .     Wybieranie dzia ł a ń – odpytywanie .     Na lekcji wf .     Ć wiczenia ortograficzne – jaka literę wpisać, .     Utrwalanie liter .     Utrwalanie cyfr .     Wybieranie grup  Wybór osoby: Bywa,   ż e ci ęż ko jest wybra ć  nam osob ę , kt ó ra przyjdzie do odpowiedzi lub przeczyta zadanie z podr ę cznika.  Czy było to dla Was pomocne?